Hati seorang mukmin....

7:39 PM Edit This 0 Comments »

Persoalan mungkin, pergaulan mulimin dan muslimat, bagaimana dengan kita? sesungguhnya menjadi kewajipan bagi seseorang muslimin dan muslimat yang beriman kepada ALLAH dan menjauhi pergaulan yang haram antara lelaki dan perempuan. hendaklah seorang wanita itu apabila telah cukup ilimu dan fahamnya dan terlibatnya di dalam dakwah untuk memastikan dirinya dari pergulan yang bukan muhramnya.

kebanyakkan pelanggaran batas-batas pergaulan masih terjadi APABILA:


 1- Belum mengetahui batas-batas pergaulan
 2- Sudah mengetahui, namun belum memahami.
 3- Sudah mengetahui namun tidak mahu mengamalkan.
 4- Sudah mengetahui dan memahaminya, namun tergelincir kerana lelaki.
 5- Yang paling menyedihkan, tidak mahu mengetahuinya,dan menganggap satu bebanan,
       (Nau'zubillah)

  "Rugilah seseorang itu jika tidak mahu mencari ilmu atau menambah ilmu sendiri,lebih-lebih lagi ilmu agama, untuk berkalan kelak."

menjaga pergaulan lelaki dan perempuan memang bukanlah hal yang mudah kerana fitrah lelaki adalah mencintai wanita dan begitulah sebaliknya. hanya keimanan yang kukuh dan mujahadah sajalah yang membuat seseorang dapt istiqamah menjaga batas-batas ini.

"Chop awal-awal" untuk berkahwin???????
 

Bagaimana saudari? tapi 3 tahun lagi baru kite kawin, saya takut awk diambil orang" gadis belum tamat belajar sehingga "dichop" seorang lelaki untuk menikah kerana takut kehilangan, padahal belum pasti hasrat itu akan tercapai. bila dah dichop tu, macam dah hak sendiri, tiada lagi rasa malu sesama sendiri.  hal ini sangatlah berisiko dan boleh mendatangkan permusuhan dan perpecahan bukan setakat semasa belajar. bukankah Nabi S.A.W melarang daripada "chop awal" atau bertunang terlalu lama, dengan kata mudah ' kalau rasa diri sudah berpunya dan serius dalam hubungan, sloklah dipercepatkan urusan akad antara keduanya, takut-takut terjerumus kekancah maksiat. Justeru, mana mungkin hubungan suci suami isteri akan terbina kekal kekal di atas timbunan sampah kemaksiatan."


 
" Jadilah wanita yang bermaruah dengan sedikit bertegas dengan lelaki yang bukan mahram. si lelaki pula, jadilah mukmin yang 'gentleman' dengan menghormati perempuan mukminat. hormat dalam erti kata menjaga dan memelihara maruah kaum hawa yang bakal menjadi tempat letaknya zuriat kita, penerus generasi beragama masa depan"


p/s : renungan untuk sahabat-sahabat dan diri saya juga, yang kehausan lembayung kerahmatNYA







kenapa aku diuji

1:17 PM Edit This 3 Comments »

Pejam celik pejam celik, hampir 3 tahun ku berada di ukm, maha suci Allah, aku masih bernafas, tuhan masih menyangiku, hati kecilku pernah terdetik suatu ketika dahulu, kenapa semua ini berlaku padaku?...ehm  kerdilnya diriku memikirkan sebegitu.

lamunanku terhenti dengan sapaan sahabatku, sapaan yang penuh bermakna buatku. "apabila tuhan menguji hambanya, itu tandanya DIA menyangi hambanya", fikiranku jauh mengelamun..... fikiranku kosong.....semua persoalan telah terjawab, Subhanallh, ENGKAU lah yang maha kaya. air mataku menitik sebak mengenangkan dosaku terhadap keluhan yangku lahirkan.




KENAPA AKU DIUJI?
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.” -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” -Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” -Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman.” - Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan
kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” -Surah Al-Imran ayat 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” -Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
“Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka… ..

-Surah At-Taubah ayat 111


*peringatan untuk diriku dan semua kawan2, ingatlah, jgan sesekali mengeluh sewaktu ditimpa musibah, anggap sahaja itu satu titian menuju kepada kebahgian, pengalaman akan mematangkan fikiran kita, suma yang berlaku ada hikmahnya, cume kite saje yang xtahu apa?, bile? dan apa?...

wallahualam....




aid miladi to me....

8:20 AM Edit This 4 Comments »


Harini 1 jun 2009, saya genap 21 tahun, seumur hidup baru tahun ni saya dapat celebrate ngan kwan2. terharu sangat2, sebelum ni nk kata celebrate, xde la sangat, sbb bile 1 jun masti cuti, cuti sekolah la,cuti sem la, cuti agung la, bile kat umah, mak akan kata, sempena besday ni, puasa la.... huhuhuhu, baik mak.. tp tahun ni sy wat short sem, so time besday sy, sy bersama ngan kawan2ku di asrama...



Arini, saya xg kelas, sbb kepenatan selepas seharian berewang umah auntie kat johor. pas zhor, kwan2 ku serumah, (Sanah, Asmak dan Ain)telah plan sy nye party... ajak sy g makn luar, sy dngan laloknye, ikut jelah kemana diorang nk g, g bngunan pentadbiran,kononnye ada hal, pastu nmpk moto ain, cam pelik, tp ikutkan je, pastu kata ada cafe kat belakang tu.....sampai kat belkang...saya dah nmpak kepala ain,pelik, kenapa duk bawah pokok, ape kejadah pulak kawan aku sorang ni, pastu nmpk sorang lg... aigooo. saya berpatah balik, terkejut, malu, terharu, sume ada..huk2.. sy pun g la bwah pokok tu, mkn ape yang ada, seronok sesagt... thank kwan2

Mlm tu plak, celebrate skali lg ngan kembar kolej sy,wann,kami di gelar kembar sebab beza sehari ngan dia 2 jun..tu jah... xramai yang ada, 11 adik beradik kolej xdapt datang, ada 5 orang je, pape pun, trime kasih sangat2 kat sume kawan2........ and kawan2 yang wish besday,thanks a lot..



semoge hubungan persahabatan ini akan kekal hingga ke hujung nyawa..amin.....

to wan... HEPI BESDAY,
                AID MILAD..

                semoge menjadi ank yang soleh...
                semoge mendapat keredhaanNYA sntiasa.. amin..

Saturday, June 20, 2009

Hati seorang mukmin....

Posted by ulfa at 7:39 PM 0 comments Links to this post

Persoalan mungkin, pergaulan mulimin dan muslimat, bagaimana dengan kita? sesungguhnya menjadi kewajipan bagi seseorang muslimin dan muslimat yang beriman kepada ALLAH dan menjauhi pergaulan yang haram antara lelaki dan perempuan. hendaklah seorang wanita itu apabila telah cukup ilimu dan fahamnya dan terlibatnya di dalam dakwah untuk memastikan dirinya dari pergulan yang bukan muhramnya.

kebanyakkan pelanggaran batas-batas pergaulan masih terjadi APABILA:


 1- Belum mengetahui batas-batas pergaulan
 2- Sudah mengetahui, namun belum memahami.
 3- Sudah mengetahui namun tidak mahu mengamalkan.
 4- Sudah mengetahui dan memahaminya, namun tergelincir kerana lelaki.
 5- Yang paling menyedihkan, tidak mahu mengetahuinya,dan menganggap satu bebanan,
       (Nau'zubillah)

  "Rugilah seseorang itu jika tidak mahu mencari ilmu atau menambah ilmu sendiri,lebih-lebih lagi ilmu agama, untuk berkalan kelak."

menjaga pergaulan lelaki dan perempuan memang bukanlah hal yang mudah kerana fitrah lelaki adalah mencintai wanita dan begitulah sebaliknya. hanya keimanan yang kukuh dan mujahadah sajalah yang membuat seseorang dapt istiqamah menjaga batas-batas ini.

"Chop awal-awal" untuk berkahwin???????
 

Bagaimana saudari? tapi 3 tahun lagi baru kite kawin, saya takut awk diambil orang" gadis belum tamat belajar sehingga "dichop" seorang lelaki untuk menikah kerana takut kehilangan, padahal belum pasti hasrat itu akan tercapai. bila dah dichop tu, macam dah hak sendiri, tiada lagi rasa malu sesama sendiri.  hal ini sangatlah berisiko dan boleh mendatangkan permusuhan dan perpecahan bukan setakat semasa belajar. bukankah Nabi S.A.W melarang daripada "chop awal" atau bertunang terlalu lama, dengan kata mudah ' kalau rasa diri sudah berpunya dan serius dalam hubungan, sloklah dipercepatkan urusan akad antara keduanya, takut-takut terjerumus kekancah maksiat. Justeru, mana mungkin hubungan suci suami isteri akan terbina kekal kekal di atas timbunan sampah kemaksiatan."


 
" Jadilah wanita yang bermaruah dengan sedikit bertegas dengan lelaki yang bukan mahram. si lelaki pula, jadilah mukmin yang 'gentleman' dengan menghormati perempuan mukminat. hormat dalam erti kata menjaga dan memelihara maruah kaum hawa yang bakal menjadi tempat letaknya zuriat kita, penerus generasi beragama masa depan"


p/s : renungan untuk sahabat-sahabat dan diri saya juga, yang kehausan lembayung kerahmatNYA







Tuesday, June 2, 2009

kenapa aku diuji

Posted by ulfa at 1:17 PM 3 comments Links to this post

Pejam celik pejam celik, hampir 3 tahun ku berada di ukm, maha suci Allah, aku masih bernafas, tuhan masih menyangiku, hati kecilku pernah terdetik suatu ketika dahulu, kenapa semua ini berlaku padaku?...ehm  kerdilnya diriku memikirkan sebegitu.

lamunanku terhenti dengan sapaan sahabatku, sapaan yang penuh bermakna buatku. "apabila tuhan menguji hambanya, itu tandanya DIA menyangi hambanya", fikiranku jauh mengelamun..... fikiranku kosong.....semua persoalan telah terjawab, Subhanallh, ENGKAU lah yang maha kaya. air mataku menitik sebak mengenangkan dosaku terhadap keluhan yangku lahirkan.




KENAPA AKU DIUJI?
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.” -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” -Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” -Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman.” - Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan
kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” -Surah Al-Imran ayat 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” -Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
“Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka… ..

-Surah At-Taubah ayat 111


*peringatan untuk diriku dan semua kawan2, ingatlah, jgan sesekali mengeluh sewaktu ditimpa musibah, anggap sahaja itu satu titian menuju kepada kebahgian, pengalaman akan mematangkan fikiran kita, suma yang berlaku ada hikmahnya, cume kite saje yang xtahu apa?, bile? dan apa?...

wallahualam....




Monday, June 1, 2009

aid miladi to me....

Posted by ulfa at 8:20 AM 4 comments Links to this post


Harini 1 jun 2009, saya genap 21 tahun, seumur hidup baru tahun ni saya dapat celebrate ngan kwan2. terharu sangat2, sebelum ni nk kata celebrate, xde la sangat, sbb bile 1 jun masti cuti, cuti sekolah la,cuti sem la, cuti agung la, bile kat umah, mak akan kata, sempena besday ni, puasa la.... huhuhuhu, baik mak.. tp tahun ni sy wat short sem, so time besday sy, sy bersama ngan kawan2ku di asrama...



Arini, saya xg kelas, sbb kepenatan selepas seharian berewang umah auntie kat johor. pas zhor, kwan2 ku serumah, (Sanah, Asmak dan Ain)telah plan sy nye party... ajak sy g makn luar, sy dngan laloknye, ikut jelah kemana diorang nk g, g bngunan pentadbiran,kononnye ada hal, pastu nmpk moto ain, cam pelik, tp ikutkan je, pastu kata ada cafe kat belakang tu.....sampai kat belkang...saya dah nmpak kepala ain,pelik, kenapa duk bawah pokok, ape kejadah pulak kawan aku sorang ni, pastu nmpk sorang lg... aigooo. saya berpatah balik, terkejut, malu, terharu, sume ada..huk2.. sy pun g la bwah pokok tu, mkn ape yang ada, seronok sesagt... thank kwan2

Mlm tu plak, celebrate skali lg ngan kembar kolej sy,wann,kami di gelar kembar sebab beza sehari ngan dia 2 jun..tu jah... xramai yang ada, 11 adik beradik kolej xdapt datang, ada 5 orang je, pape pun, trime kasih sangat2 kat sume kawan2........ and kawan2 yang wish besday,thanks a lot..



semoge hubungan persahabatan ini akan kekal hingga ke hujung nyawa..amin.....

to wan... HEPI BESDAY,
                AID MILAD..

                semoge menjadi ank yang soleh...
                semoge mendapat keredhaanNYA sntiasa.. amin..