santapan rohani

7:15 PM Edit This 0 Comments »

manusia,klo lapar,????msti la mkan kan,n begitu juga hati kite,perlukan makanan,makanan ape ye??? hadith nabi mengatakan, orang yang xmahu mendengar tazkirah,hatinya amat la keras...kite duk kat dalm mjlis pun dapat pahala,lgi la klo kite mendengar,sekurang-kurangnye kite dpat ilmu yg mgkin kite xpernh tahu slama ini...

ari jumaat ari tu aku tertarik ngan kuliah tv,tafsiran dari surah al-hujerat..masyaallah...kagum aku...tp lupe tajuknye...so aku nk smpaikan la pada kwan2 aku, bak kata nabi..sapaikan lah pd sahabat2,wlaupun sepatah...

antaranya,yg aku dapt dengar..
1) islam melarang memanggil kwan2 dengan nama yg buruk2,berdosa.. sedangkan panggil binatang yg xelok pun xbleh,apetah lgi manusia...contohnye:-
- celaka
- itam
- gemuk
- dan lain2 yg buruk
kata nabi, orang yg memanggil name2 mcm 2,hatinye tidak betul.. ni bukan rekaan semata2,tp sudah terang dan jelas dalam al-quran,apabila fakta dari al-quran,tak sape pun boleh menafikanye...
2) jgan la buruk sngka pada seseorang

# islam bukan susah,ape yg islam larang sume tu,sume ada kebaikkan,mgkin kite xnmpak skang,tp kesanye mgkin akan datang...cume kite je yg kene bijak mengaplikasikanye...

0 comments:

Saturday, November 29, 2008

santapan rohani

Posted by ulfa at 7:15 PM

manusia,klo lapar,????msti la mkan kan,n begitu juga hati kite,perlukan makanan,makanan ape ye??? hadith nabi mengatakan, orang yang xmahu mendengar tazkirah,hatinya amat la keras...kite duk kat dalm mjlis pun dapat pahala,lgi la klo kite mendengar,sekurang-kurangnye kite dpat ilmu yg mgkin kite xpernh tahu slama ini...

ari jumaat ari tu aku tertarik ngan kuliah tv,tafsiran dari surah al-hujerat..masyaallah...kagum aku...tp lupe tajuknye...so aku nk smpaikan la pada kwan2 aku, bak kata nabi..sapaikan lah pd sahabat2,wlaupun sepatah...

antaranya,yg aku dapt dengar..
1) islam melarang memanggil kwan2 dengan nama yg buruk2,berdosa.. sedangkan panggil binatang yg xelok pun xbleh,apetah lgi manusia...contohnye:-
- celaka
- itam
- gemuk
- dan lain2 yg buruk
kata nabi, orang yg memanggil name2 mcm 2,hatinye tidak betul.. ni bukan rekaan semata2,tp sudah terang dan jelas dalam al-quran,apabila fakta dari al-quran,tak sape pun boleh menafikanye...
2) jgan la buruk sngka pada seseorang

# islam bukan susah,ape yg islam larang sume tu,sume ada kebaikkan,mgkin kite xnmpak skang,tp kesanye mgkin akan datang...cume kite je yg kene bijak mengaplikasikanye...

0 comments on "santapan rohani"